چوب
نوشته شده توسط : Mozhde

منبت کاری با مقار و چکش و سوهان یکی از رایج ترین و حرفه ای ترین مشاغل صنعت چوب بود که به وسیله آن طرح هایی زیبا و خیره کننده روی چوب به وجود می آمد. از سختی های این شغل این بود که هر کسی توانایی یادگیری و انجام منبت کاری را نداشت زیرا هم وقت زیادی نیاز داشت و هم حوصله و صبر فراوانی را طلب میکرد و با یک اشتباه کوچک ممکن بود تمام کار شما به هدر رفته و هیچ ارزشی نداشته باشد.

همین مشکلات باعث میشد که کمتر کسی سمت این شغل برود و فقط افرادی خاص در این زمینه فعالیت میکردند.

امروزه دستگاه های CNC و اورفرز جایگزین منبت کارها شده اند و کمتر کسی دیگر با این نام ها ناآشناست.از مزیت های دستگاه سی ان سی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دقت بسیار بالا
  • سرعت بسیار بالا
  • کارکرد بدون وقفه به صورت ۲۴ ساعته
  • کار بر روی قطعات بزرگ چوب
  • ارزان قیمت و به صرفه نسبت به منبت کاری با دست

 

و از مزیت های دستگاه اورفرز نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالا
  • کاربری و یادگیری آسان کار با دستگاه
  • ارزان قیمت و به صرفه نسبت به منبت کاری با دست
  • کار بر روی قطعات چوب با هر ابعادی و در هر مکانی

 

 

دستگاه های CNC برای برش و حکاکی نیاز به تیغ هایی دارند که به آنها تیغ سی ان سی میگویند.

تیغ CNC چوب و اورفرز تفاوت های چندانی با هم ندارند اما قابلیت های متفاوتی دارند.

تیغ هایی که بلبرینگ دارند را تیغ اورفرز مینامند. تیغ اورفرز فقط مخصوص دستگاه اورفرز میزی و دستی است و نمیتوان از آن بر روی دستگاه  CNCاستفاده کرد.

تیغ هایی که بلبرینگ ندارند عموما برای دستگاه CNCهستند و آنها را تیغ سی ان سی مینامند.اکثر تیغ CNC چوب ها را میتوان بر روی دستگاه اورفرز نیز استفاده کرد.

 

 

انتخاب مدل های تیغ مورد نیاز:

تیغ های سی ان سی و اورفرز بیش از چند صد مدل در سایز های متفاوت دارند و شامل چندین برند متفاوت با کیفیت های متفاوتی میشوند که انتخاب را برای فعالین این صنعت بسیار دشوار و پیچیده کرده است. ما سعی داریم در فروشگاه اینترنتی چوبک ابزار تا جایی که قادر هستیم برند های متفاوت را با تنوعی بالا به شما ارائه نماییم.

 

 

معرفی انواع برند های تیغ CNC چوبو اورفرز موجود در ایران:

freud :

یکی از برند های با کیفیت و سابقه دار موجود در ایران freud  است که تیغ اره های آن را همه میشناسند. تیغه های freud تنوع چندانی ندارند اما کیفیتی فوق العاده دارند.محصولات freud  تماما ساخت ایتالیا هستند.

 

CMT :

برند cmt  را با شعار ابزار نارنجی (orange tools) میشناسند. تمامی محصولات این برند نارنجی رنگ بوده و کیفیتی فوق العاده دارند. تنوع محصولات cmt نسبتا خوب است. محصولات cmt نیز مانند freud  ساخت ایتالیا هستند.

 

ARDEN :

یکی از برند هایی که این روز ها جای خود را در بازار ایران پیدا کرده است برند آردن است.این تیغ ساخت تایوان بوده و رنگ آن طلایی است. کیفیت تیغ CNC چوب های ARDEN نسبت به freud  و cmt پایین تر است اما نسبت به قیمت آن کمی قابل قبول تر به نظر میرسد. تنوع محصولات آردن نیز نسبتا خوب و قابل قبول است.

 

DAMAR :

بهترین جایگاه تیغ های  CNC چوب و اورفرز بازار ایران را میتوان متعلق به برند دامار دانست.تنوع بسیار بالای محصولات و کیفیت و قیمتی قابل قبول باعث شده است تا دامار خریداران بسیاری را به خود جلب کند. تیغه های این برند ساخت چین بوده اما کیفیتی قابل قبول دارند.تنوع تیغه های این محصول به بیش از ۸۰۰ مدل و سایز متفاوت میرسد که ۹۰ % نیاز های مشتریان را برطرف میکند.اکثر تیغ های موجود در فروشگاه اینترنتی چوبک ابزار نیز متعلق به این برند است.

 

Classic :

تیغه های این برند نیز در چین تولید میشود و نسبتا کیفیت قابل قبولی دارد. اکثر تیغ های کلاسیک برای دستگاه سی ان سی استفاده شده و دارای مدل های چند پله ای است.

 

Woodtech :

یکی از جدیدترین برند هایی که تازه وارد بازار ایران شده است برند وودتک است.آرشیو تیغه های وودتک نیز نسبتا قابل قبول است.تیغه های وودتک ساخت چین است و با رنگ سبز روشن آنرا میشناسند.

 

برند های دیگری نظیر litez ، gol ، Alberto ، EZ CUT و … نیز در بازار ایران موجود هستند اما جایگاه خاص و ویژه ای پیدا نکرده اند و از تنوعی محصولات پایانی برخوردارند.

 

 

معرفی انواع تیغ سی ان سی:

تیغ سی ان سی های بسیار متنوع با مدل ها و کارایی های متفاوتی در بازار های ایران موجود هستند که کمتر کسی با کارایی تمام این تیغ ها آشناست. در ادامه به معرفی تعدادی از این تیغه ها میپردازیم.

 

تیغ حکاکی :

تیغ های حکاکی را میتوان جزو پر مصرف ترین تیغ سی ان سی ها دانست. این تیغ ها V شکل بوده و با زوایای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. تیغ V 90 درجه ، V 60 درجه ، V 30 درجه ، تیغ حکاکی و نوشتاری ، و تیغ های مارپیچ از جمله تیغ هایی هستند که برای حکاکی کردن روی چوب و کامپوزیت استفاده میشوند.

 

تیغ شیارزن و برش :

تیغ های برش نیز جزو پرکاربردترین تیغ سی ان سی ها محسوب میگردند.شیارزن ها به دو دسته شیارزن مارپیچ و شیارزن ساده تقسیم میشوند.شیارزن مارپیچ عموما برای چوب و شیارزن ساده بیشتر برای کامپوزیت و لمینت استفاده میشوند.

 

تیغ شیارزن کف بردار:

جهت شیارزدن ، باربرداری و صاف کردن کف کار از این نوع تیغ ها استفاده میشود.

 

تیغ انگشتی :

تیغ های انگشتی را با نام شیارزن ناخنی یا تیغ بالنویز هم میشناسند. این تیغ ها نیز پر کابرد و پرمصرف هستند.

از این تیغ جهت ایجاد شیار های کف گرد استفاده میکنند.

 

تیغ رگال :

تیغ رگال نیز یکی از تیغ های پرمصرف در صنعت سی ان سی محسوب میشود که جهت ایجاد رگال در کار استفاده میشود.

 

تیغ پروفیل ناودانی :

این تیغ دو کار همزمان انجام میدهد. اول اینکه صفحه کار شما را برش میدهد و دوم لبه های کار را منحنی میکند. این تیغ نیز جزو تیغ های پرکاربرد سی ان سی محسوب میگردد.

 

تیغ V شکل :

تیغه های V شکل از زاویه ۱۵ درجه تا ۱۶۰ درجه در بازار ایران یافت میشوند که هر یک کاربرد های خاص خود را دارند. زاویه های تند این تیغه ها برای حکاکی کردن و زاویه های باز برای درآوردن طرح های زاویه دار روی چوب استفاده میشوند.

 

تیغ های پروفیل :

اکثر تیغ هایی که دارای پله و مدل های کلاسیک هستند جزو تیغ های پروفیل محسوب میگردند. این تیغ ها شکل ها و طرح های متفاوتی روی چوب درمی آورند که  با توجه به طرح موردنظرتان میتانید آنها را انتخاب کنید.

 

تیغ گل نقطه ای:

تیغ های گل نقطه ای باید عمودی در چوب حرکت کنند. این تیغ ها مصرف زیادی در سی ان سی ندارند و فقط برای طرح های خاص استفاده میشوند.

 

تیغ تونیک :

همانطور که از نام تیغ تونیک مشخص است این تیغ ها جهت ایجاد طرح های تونیک درب های کابینت و آشپزخانه و درب های منازل استفاده میشوند. این تیغ ها نیز اشکال متفاوتی دارند که با توجه به طرحتان میتوانید آنها را انتخاب کنید. پر مصرف ترین تیغ تونیک ها تیغ هایی هستند که کارگیر کمی داشته و در عین حال طرح های نرم تر و زیباتری داشته باشند.

 

تیغ قرنیز:

تیغ های قرنیز اکثر روی دستگاه اورفرز نصب و به کار گرفته میشود اما آنهایی که بلبرینگ ندارند را میتوان به دستگاه سی ان سی نیز نصب و استفاده کرد. این تیغه ها جهت مدل دادن به قرنیز ها و قاب ها مورد استفاده قرار میگیرند.

 

پس از انتخاب و خرید تیغ سی ان سی مهمترین مسئله نگهداری و استفاده بهینه از تیغ برای بالا آوردن میزان بازدهی تیغ است.

برای نگهداری از تیغ ها بهتر است یک جعبه ابزار ساخته و جای هر تیغ را ثابت و به دور از تیغ های دیگر نگه دارید. تیغ ها با کوچکترین ضربه و برخورد به یکدیگر، لب پر شده و غیر قابل استفاده میشوند.

چوب

وبلاگ آموزش وردپرس مرجع مناسبی برای ارتقا دانش وردپرسی شما است!





:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: